بررسی نقش مشارکت عمومی در نظام سیاسی، اجتماعی اسلام از منظر امام خمینی (ره)

پایان نامه
چکیده

مشارکت عمومی ازجایگاه مهمّی درمطالعات اجتماعی وجامعه شناختی برخورداربوده ودرنظام مردم سالاری دینی ،ازمهم ترین عوامل کارآمدی وتثبیت جامع? اسلامی محسوب می گردد.این موضوع ازجایگاه ممتازی درتفکّرواندیش? سیاسی اسلام برخورداربوده ،به گونه ای که درآیات قرآنی وحیات فکری، سیاسی واجتماعی اهل بیت (علیهم السّلام)،به عنوان عاملی کلیدی دررسیدن به آرمان های وحیانی وحفظ اسلام اصیل وجلوگیری ازتفرقه درامّت اسلامی معرّفی شده است.براین اساس مشارکت عمومی، دراندیش? سیاسی اجتماعی امام خمینی(ره)،وقانون اساسی جمهوری اسلامی ایران نیز به عنوان یک مسئل? تعیین کننده در رسیدن مسلمانان به سیادت وحفظ حقیقت اسلام ناب واتّحادمسلمین باعنایتی خاص مدّنظرقرارگرفته است .به شکلی که امام خمینی(ره) ازهمان ابتدای مبارزات سیاسی وهم درجریان شکل گیری نهضت اسلامی وهم پس ازپیروزی انقلاب اسلامی ،درتمامی شئونات ادار? حکومت جمهوری اسلامی ایران به نقش بی بدیل مشارکت عمومی وپشتوان? مردمی نظام اسلامی درتمامی عرصه هاتأکیدداشته واهمّیت خاصّی برای آن قائل بودندودربسیاری ازبیانات ومصاحبه هاوآثارمکتوب خویش به این موضوع تأکیدنموده اند. ایشان باتوجّه به اهمیّت ونقش مشارکت عمومی ، درخنثی سازی توطئه های دشمنان وتهدیدات منطقه ای وبین المللی آنان علیه جوامع اسلامی،رعایت انسجام اسلامی ومشارکت عمومی راتکلیف شرعی مسلمین دانسته وحتّی تحقّق نظام مقدّس جمهوری اسلامی درایران را، به عنوان حکومتی مطلوب و شایسته، حاصل همین انسجام ومشارکت عمومی می دانند . در واقع، به تعبیر حضرت امام(ره)، وحدت برای حفظ نظام اسلامی لازم و حکومت برای تأمین وحدت ضروری است. لذا امام خمینی(ره)، تفرقه را در تمامی سطوح آن، از مهم ترین مشکلات جهان اسلام می دانند. ایشان، تفرقه میان دولت های اسلامی را عاملی مهم در نابسامانی جهان اسلام ذکر می کنند.در نگاه امام خمینی(ره)، مشارکت عمومی درنظام سیاسی اجتماعی اسلام انحصار به گروه، طبقه، جناح یا صنف خاصّی ندارد، جنسیت نمی شناسد و قومیت را مورد توجّه قرار نمی دهد و به دین و نوع نگرش انسان ها نیز کاری ندارد؛ بلکه از نظر ایشان، هم? مردم وطبقات جوامع اسلامی حقّ مشارکت در هم? امور سیاسی واجتماعی خویش را خواهند داشت و در برابر چنین حقّی، آن ها مکلّف خواهند بود. ایشان در بیانی دیگر، از بین سه عامل اساسی که در پیروزی انقلاب و غلبه بر طاغوت نقش داشته است، یکی را مشارکت عمومی می دانند و آن را در کنار ایمان و اعتقاد به خدا و وحدت کلمه قرار می دهند. ازدیدگاه امام خمینی(ره)، نظام اسلامی ازمشروعیت الهی ومقبولیت مردمی برخورداراست .ومقبولیت مردمی نظام اسلامی ازمشارکت عمومی اقشاروطبقات سیاسی اجتماعی درتمامی شئون جامع? اسلامی ناشی می گردد. کلیدواژه: امام خمینی(ره)، مشارکت عمومی ، جامع? اسلامی ، مقبولیت مردمی

منابع مشابه

تعاملات مشارکت سیاسی و امنیت ملی از منظر امام خمینی+

امام خمینی زیر بنای اساسی امنیت و ابعاد مادی و غیر مادی آن را در حوزه امنیت معنوی و ایمان الهی جستجو می‌کند و هدف حکومت را تأمین امنیت و آرامشی می‌داند که به دنبال آن، تعالی و سیر روحی و الی الله و هدایت به سوی خدا پیدا شود و زمینه‌های توجه به خدا و عبودیت الهی و سیر به سوی خدا محقق گردد. از این منظر، فقط حکومت عادله‌ای که دارای انگیزه‌های الهی، اخلاقی و مبتنی بر ارزش‌های معنوی انسانی باشد خواه...

متن کامل

وجوب حفظ نظام اسلامی در اندیشه سیاسی امام خمینی (ره)

به‌دلیل اطلاق حق حاکمیت به خداوند متعال در تفکر شیعی، نظام سیاسی در اسلام توحیدی است. چون اصل و پایه حفظ اسلام است و در‌واقع تمایزی بین اسلام و حکومت اسلامی نیست، پس حکومت اسلامی جزء جدایی‌ناپذیر اسلام است. تشکیل حکومت در اندیشه سیاسی امام خمینی (ره) موضوعی فرعی و عرضی نیست، بلکه تجلی ذات و ماهیت اسلام است که حفظ آن به‌مثابه حفظ اسلام قلمداد شده است. بنابراین ایشان نظام اسلامی را در عصر حاضر ام...

متن کامل

نظام اخلاق سیاسی امام خمینی(ره)

در ضرورت و اهمیت حضور اخلاق در جامعه، جای تردید نیست. امام خمینی(ره) که خود تأسیس و اداره­ی جمهوری اسلامی ایران را بر عهده داشت، سیاستمداری مهذب و صاحب نظری صائب در حوزه‏ های گوناگون و از جمله اخلاق است. ایشان معتقد است تمامی احکام اخلاقی اسلام، سیاسی است؛ لذا در اثر حاضر تلاش شده تا مباحث اخلاقی امام خمینی(ره) به صورت یک سیستم و به شکلی جامع با روشی توصیفی ـ تحلیلی و با استفاده از چهارچوب نظری...

متن کامل

رقابت سیاسی از منظر امام خمینی(ره)

چکیده: رقابت سیاسی را باید پدیده ای با کارکردهای متفاوت تعریف کرد که با رعایت شرط اساسی «در چارچوب بودن» می تواند باعث تقویت امنیت داخلی و ثبات سیاسی به واسطه ی توزیع قدرت میان افراد و گروه ها گردد. اگر رقابت سیاسی مبتنی بر جلوه های قانونمند نباشد، در آن شرایط زمینه شکل گیری خشونت سیاسی فراهم می گردد. اقدامات خشونت آمیز، تأثیر قابل توجهی بر امنیت ملی جوامع بر جای می گذارد، زیرا بسیاری از ستیزش...

15 صفحه اول

بررسی مولفه های حکمرانی خوب از منظر امام خمینی(ره)

از دهه 1980 به بعد مفهوم جدیدی مطرح شده است که به الگوی حکمرانی خوب مشهور است . پس از اینکه دولتها در اواخر قرن بیستم و بیست و یکم با چالش های جدیدی نظیر رهیافت دولت بزرگ؛ اجماع واشنگتنی روبرو شدند، الگوی حکمرانی خوب را به عنوان چارچوبی جهت خروج از این چالش ها مطرح کردند. وجود حکومت مستلزم حکمرانی است که سکان هدایت جامعه انسانی را بر عهده بگیرد و اهداف جمع را به سر منزل مقصود برساند. همچنین بهت...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد - دانشکده علوم انسانی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023